Tijelo je nakon pomicanja sata tjednima na ‘rezervi’. Evo što možete učiniti kako biste mu vratili toliko potrebnu energiju

Proljetni umor - rješenje

Kako se u proljeće budi priroda, vi kao da posustajete? Imate osjećaj da se ne možete naspavati, teško se koncentrirate i fizički ste iscrpljeni? Vrlo je vjerojatno riječ o proljetnom umoru, normalnom fiziološkom procesu koji se kod većine ljudi javlja s početkom proljeća. Osjećaju umora dodatno može doprinijeti pomicanje kazaljki na satu unazad uslijed kojeg gubimo jedan sat sna. 

Pomicanje sata utječe na kvalitetu sna. Ritam spavanja može biti narušen i tjedan dana nakon prelaska na ljetno računanje vremena.¹ Također, istraživački timovi širom svijeta pokušavaju utvrditi izaziva li gubitak jednog sata sna ikakve promjene u ljudskom organizmu i eventualno potencijalne promjene u zdravlju. 

No, kako znati da nam treba dodatna pomoć? Proljetni umor obično prate osjećaj da brzog umaranja, teško buđenje ujutro i osjećaj pospanosti koji vrlo često traje cijeli dan te lak gubitak koncentracije. 

Simptomi proljetnog umora:

  • iscrpljenost, 
  • manjak koncentracije, 
  • promjene raspoloženja, 
  • osjetljivost na vremenske promjene,
  • poremećaj spavanja te 
  • povremene glavobolje.

Zdravstveni stručnjaci napominju kako samom osjećaju iscrpljenosti doprinosi i činjenica da smo cijele zime uglavnom jeli jednoličnu hranu pa tijelo zbog mogućeg nedostatka vitamina i minerala teško prati buđenje prirode. Zato bi bilo dobro poraditi na izboru namirnica, birati više one bogate vitaminom C, željezom i prehrambenim vlaknima, a izbjegavati masnu i rafiniranu hranu. 

Zbog brze nadoknade energije često posežemo upravo za takvom hranom, no treba imati na umu da taj efekt ne traje dugo i da će zbog tog izbora ubrzo opet nastupiti umor. Kako bi izbor bio što lakši, dobro je znati da vitaminom C obiluju citrusno voće i lisnato zeleno povrće poput blitve, kelja i špinata. Budući da željezo sudjeluje u transportu kisika, rastu i diobi stanica, a njegov manjak uzrokuje anemiju, umor i smanjenje radnih sposobnosti, na tanjuru bi se trebale naći iznutrice, crveno meso, jaja, lisnato povrće, mahunarke i  riba. Kombiniraju li se sa zelenim lisnatim povrćem bogatim vitaminom C pospješit će se resorpcija željeza u organizmu. 

Ne treba zanemariti niti unos vitamina B skupine, vitamina E,  omega-3 masnih kiselina, kao ni magnezija te koenzima Q10. Kako bi tijelo dobilo toliko potreban energetski poticaj, osim u prehranu, potrebno je uvesti reda u rutinu spavanja te svaki dan odlaziti na spavanje i buditi se u isto vrijeme te si osigurati barem 7,5 sati sna. Također, neophodno je piti barem 1,5 litru vode na dan, jer voda potiče rad probave i pridonosi općem osjećaju budnosti. 

Osjećaju poletnosti, iako možda zvuči kontradiktorno, pomoći će i tjelovježba, osobito vježbanje u prirodi. Iako možda niste sportski tip, izađite barem pola sata u šetnju i udahnite svježi zrak. Oni aktivniji mogu trčati, plivati, biciklirati i slično. Svjež zrak i sunce potaknut će lučenje hormona dobrog raspoloženja i sintezu vitamina D te vam pomoći u rješavanju ovog sezonskog problema.

Sedam zlatnih pravila za samopomoć kod proljetnog umora:

  1. Prehranu obogatite namirnicama koje sadrže vitamin C, E i te one B skupine, željezo, omega 3-masne kiseline te prehrambena vlakna.
  2. Ne preskačite obroke, jedite redovito, tri glavna i dva međuobroka na dan.
  3. Pazite na unos vode, osim vode, hidrataciju potaknite i unosom nezaslađenih biljnih čajeva te svježe cijeđenim sokovima bez dodatka šećera.
  4. Ovo intenzivno razdoblje ponekad zahtijeva dodatan unos vitamina i minerala koji će doprinijeti procesima proizvodnje energije u organizmu, o izboru se posavjetujte s liječnikom ili ljekarnikom.
  5. Redovito se krećite i vježbajte, preporučuje se barem 30 minuta umjerene tjelesne aktivnosti na dan.
  6. Za sintezu vitamina D u organizmu važan je i boravak na suncu.
  7. Osigurajte si od 7 do 8 sati sati sna svaki dan.

____________________________________________________________________________________________

Sadržaj nastao u suradnji sa Supradyn Energijom – jedinstvenom kombinacijom vitamina, minerala i koenzima Q10. Sadrži vitamine B kompleksa koji doprinose procesima proizvodnje energije u organizmu, koja će vam olakšati svladavanje izazova koje donosi svakodnevica. Dodatak prehrani nije nadomjestak ili zamjena uravnoteženoj prehrani. Preporučuje se uzimanje dodatka prehrani u okviru raznovrsne i uravnotežene prehrane te zdravog načina života.

LMR-CH-20210409-26

¹Harrison Y. The impact of daylight saving time on sleep and related behaviours. Sleep Medicine Reviews. Volume 17, Issue 4, August 2013, Pages 285-292 

Članak uređen:

Ocijenite članak

5 / 5   2

Foto: Getty Images

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Tijelo je nakon pomicanja sata tjednima na ‘rezervi’. Evo što možete učiniti kako biste mu vratili toliko potrebnu energiju

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje

Trenutno nema komentara budite prvi i komentirajte članak.