Stres je najveći neprijatelj imuniteta, evo kako ga možete pobijediti

Ljudsko tijelo je dizajnirano da reagira na stres, no prevelike doze mogu ozbiljno narušiti naše zdravlje

Na primjer, ugledamo li jureći automobil dok prelazimo cestu, u tijelu će se pokrenuti orkestrirani proces kako bismo potrčali najbrže što možemo na drugu stranu ulice. Također, uoči važnog testa odgovor na stres može pomoći tijelu da radi više i ostane duže budno.

Dakle, u malim dozama stres može biti koristan jer nam omogućuje da se nosimo s potencijalno ozbiljnim prijetnjama. No, koktel hormona stresa pokreće se svaki puta kada osjećamo opasnost, pa čak i kada nismo životno ugroženi. Svakodnevni poslovni izazovi, odgoj djece, briga o najstarijim članovima obitelji, gubitak posla – svi ovi događaji izvor su stresa te je naša reakcija na njih iznimno ključna.

Naime, ako su te epizode učestale, a mi ne radimo ništa kako bismo otpustili stres, on lako može postati kroničan. Takve kontinuirane epizode stresa mogu ugroziti naše zdravlje, a upravo je negativan utjecaj stresa na zdravlje područje kojim se znanstvenici bave već desetljećima. Znanstvenici su, između ostalog, do sada utvrdili da stres može:

Srećom, stres se može ublažiti. Prvi korak ka smanjenju stresa je prepoznavanje i izbjegavanje okidača na koje možemo utjecati (pušenje, prejedanje, fizička neaktivnost) te prihvaćanje onih na koje ne možemo utjecati (smrt voljene osobe ili gubitak posla uslijed epidemije). U oba slučaja preporučuju se tehnike opuštanja. Sjajan učinak su pokazale meditacija, joga i vježbe dubokog disanja.

Veliku ulogu ima i higijena sna jer je san vrijeme u kojem se tijelo odmara. Zato se preporučuje odlaziti na spavanje i buditi svaki dan u isto vrijeme. Odlaske na spavanje i vrijeme buđenja potrebno je uskladiti s dnevnim rasporedom, no pritom treba imati na umu da nam je za potpun odmor potrebno oko 7,5 sati sna svaki dan.

Također, trebalo bi izbjegavati gledanje u monitor (laptop, mobitel, TV) barem sat vremena prije odlaska u krevet te spavati u mirnom te ne prehladnom niti pretoplom okruženju. Kako bi se spriječili problemi s usnivanjem, najmanje tri sata prije odlaska na spavanje ne preporučuje se piti napitke s kofeinom te alkohol, kao ni jesti hranu bogatu šećerima.

Zato je, uz sve navedeno, potrebno i pripaziti na prehranu. Preporučuje se svaki dan jesti sezonsko povrće i voće, po mogućnosti što više svježega te nekoliko puta na tjedan ribu. Na jelovniku bi se trebale naći i mahunarke te cjelovite žitarice, a pri izboru mesa prednost treba dati nemasnom.

Povećavanje unosa povrća i voća pomaže prirodnom jačanju imunološkog sustava. Ova cjelovita hrana sadrži fitonutrijente, antioksidanse, vlakna, zdrave masnoće i kiseline koji im daju živopisne okuse i boje. Preporučuje se svaki dan započeti zdravim obrokom koji će nam dati energiju za dan pred nama.

Svakako treba izbjegavati pekarske proizvode koji obiluju jednostavnim šećerima i ugljikohidratima koji su brzi izvori energije pa nakon takvog obroka razina glukoze u krvi brzo raste, ali i brzo pada uslijed čega nastupa nova epizoda gladi. Preporučuje se i smanjenje unosa skrivenih masti i šećera koji se nalaze u sokovima, gaziranim napicima, slatkišima i grickalicama.

I pravilna hidracija ima ogroman utjecaj na snagu imuniteta. Unosom vode tijekom dana toksini se ispiru te se sprječava njihovo nakupljanje u organizmu što bi moglo negativno utjecati na zdravlje. Zato se preporučuje piti barem osam čaša na dan. I to ne samo kada nastupi žeđ, jer to znači da je već nastupila dehidracija koja može uzrokovati glavobolju, gubitak koncentracije i umor.

Stres je i jedan od glavnih krivaca za osjećaj umora i nedostatka energije. Zbog nedostatka energije ljudi često biraju brzu hranu, a ako je prehrana jednolika i sadrži premalo hrane biljnog podrijetla, organizam ne dobiva sve hranjive tvari koje su mu potrebne, što ne uključuje samo vitamine, nego i esencijalne minerale. Među najčešćim uzrocima nedostatka vitamina su prekomjerni fizički i emocionalni stres, često uzimanje određenih vrsta lijekova, diuretika, kontracepcijskih tableta, antibiotika itd.

Također, manjak energije osjećamo kada znakovi nedostatka vitamina još nisu vidljivi. Iako o tome često ne razmišljamo, umor možemo osjetiti zbog nedostatka vitamina, osobito vitamina B2, B3, B5, B6 i C koji su saveznici zdravlja.


Sadržaj nastao u suradnji s Supradyn® Energija, multivitaminskim pripravkom s mineralima i koenzimom Q10 koji doprinosi normalnom metabolizmu stvaranje energije. Pripravak služi kao dodatak prehrani tijekom cijeloga dana. Dodatak prehrani nije zamjena uravnoteženoj i raznovrsnoj prehrani. Preporučamo uzimanje dodataka prehrani u okviru raznovrsne i uravnotežene prehrane te zdravog načina života.

LMR-CH-20210518-14

Članak uređen:

Ocijenite članak

2.50 / 5   16

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Stres je najveći neprijatelj imuniteta, evo kako ga možete pobijediti

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje
  1. Stres se isto može poprilično ublažiti ako postoji crta između posla i privatnog života. Tako se možete bolje organizirati i odrediti si vrijeme kako za druženje sa prijateljima i obitelji tako i za sebe kako bi se u miru mogli posvetiti sebi i raditi nešto što vas opušta,smiruje i čini sretnima. Drugo što puno pomaže kada imate redovito slobodan dan ili pak vikend kako bi se kvalitetno odmorili i i dobro zabavili sa djecom ako niste puno stigli preko tjedna. Treće je da mačke jako dobro djeluju na smanjenje stresa i mogu vam puno pomoći smanjiti stres. Mislim ima načina jako puno oko kojih vam stručnjaci mogu pomoći a ovi koje sam ja nabrojao su oni koji možete probati i sami.