Kako smanjiti kolesterol?

Kako smanjiti kolesterol?

Procjenjuje se da 17,5 milijuna ljudi umire od kardiovaskularnih bolesti svake godine, a jedan od glavnih čimbenika rizika su upravo povećane masnoće u krvi

Glavno pitanje svih koji se barem nakratko susretnu s povišenim kolesterolom je upravo kako ga smanjiti. Uz pravilnu liječničku njegu, gotova svaka online ljekarna nudi velik izbor dodataka prehrani namijenjenih za održavanje normalne razine kolesterola. 

Masnoće u krvi se mogu podijeliti na kolesterol i trigliceride. 

Obje molekule su od životne važnosti za naš organizam i obavljaju mnoge vitalne funkcije, ali njihov suvišak može doprinijeti većoj vjerojatnosti srčanog ili moždanog udara. 

Naime, višak masnoća taloži se u stijenkama krvnih žila te s vremenom nastaju aterosklerotski plakovi. Krvne žile se sužavaju, a dijelovi plaka se mogu otkinuti te uzrokovati kardiovaskularne događaje kao što su srčani ili moždani udar.

Kolesterol i bolesti
Foto: Freepik

Kolesterol

Kolesterol je kompleksna molekula koja je ljudskom i životinjskom organizmu potrebna za mnoge procese. On je sastavni dio steroidnih hormona i stanične membrane te je nužan za sintezu mnogih hormona bez kojih naš organizam ne može funkcionirati. 

Kolesterol možemo podijeliti na endogeni (unutarnji) i egzogeni (vanjski) kolesterol:

  • Endogeni kolesterol je kolesterol kojeg proizvodimo sami, točnije onaj kolesterol kojeg proizvodi naša jetra i on dnevno iznosi oko 1 grama. On se krvlju prenosi do svake stanice u kojoj se, ovisno o potrebama, prerađuje.
  • Egzogeni kolesterol je kolesterol kojeg unosimo hranom, uglavnom životinjskog podrijetla, te predstavlja manji dio našeg ukupnog kolesterola.

Još jedna podjela kolesterola koju često čujemo je na „ dobar”  i „loš” kolesterol. Budući da masnoće nisu topljive u vodi, kolesterol se u krvi prenosi pomoću proteina. Dvije najvažnije vrste takvih proteina su LDL i HDL proteini, a često se vežu uz pojmove LDL kolesterol i HDL kolesterol:

  • LDL kolesterol je naziv za kolesterol niske gustoće ili „loš” kolesterol. On je zaslužan za prenošenje kolesterola iz jetre do stanica te je glavni čimbenik rizika za razvoj ateroskleroze i kardiovaskularnih oboljenja. Odlaže se u tkiva, a samim time i na stijenke krvnih žila. 
  • HDL kolesterol nazivamo kolesterol visoke gustoće ili „dobar” kolesterol. On skladišti višak kolesterola u jetri te na taj način djeluje zaštitno na kardiovaskularni sustav.
HDL i LDL kolesterol
Foto: Freepik

Trigliceridi

Trigliceridi su masnoće koje se sastoje od glicerola i masnih kiselina te za naš organizam predstavljaju zalihu energije. Unosimo ih hranom, a višak tijelo pohranjuje u masnim stanicama. Kada ih želi iskoristiti, organizam ih prvo mora razgraditi na glicerol i masne kiseline. 

Tako razgrađeni trigliceridi iskorištavaju se u metabolizmu:

  • Glicerol se pretvara u glukozu (krvni šećer) koja se može iskoristiti za stvaranje energije ili izgradnju drugih tvari.
  • Masne kiseline razgrađuju se do jednostavnijih pri čemu također nastaje energija.

Glavni uzrok povišenih triglicerida često zna biti pretjeran unos ugljikohidrata u svakodnevnoj prehrani. Višak ugljikohidrata u organizmu pohranjuje se u masnom tkivu koje je izvor upale i čimbenik rizika za razvoj kardiovaskularnih bolesti.

Koje su preporučene vrijednosti masnoća u krvi?

Preporučene vrijednosti masnoća u krvi prikazane su u tablici:

Ukupan kolesterol<5 mmol/L
LDL kolesterol<3 mmol/L
Trigliceridi< 1.7 mmol/L
HDL kolesterol>1 mmol/L za muškarce>1.2 mmol/L za žene

Generalno povišene masnoće u krvi nazivamo hiperlipidemije ili dislipidemije, ali u krvi ne moraju biti povećane sve vrste masnoća istovremeno. Ako je povišen samo LDL kolesterol, govorimo o hiperkolesterolemiji (povišenoj koncentraciji kolesterola u organizmu), a kod povišenih triglicerida govorimo o hipertrigliceridemiji.

Kod osoba koje su već doživjele srčani ili moždani udar te imaju dodatne faktore rizika, referentne vrijednosti postaju još strože. Ovisno o tome koje su masnoće u krvi povišene, određuje se pristup liječenju.

Kolesterol i pretilost
Foto: Freepik

Mnogo je različitih čimbenika rizika za nalaz povišenih masnoća u krvi te ih je potrebno uzeti u obzir kod prevencije i liječenja.

Mogući uzroci mogu biti:

  • genetska predispozicija,
  • prehrana bogata zasićenim masnoćama i ugljikohidratima,
  • pretilost,
  • uzimanje nekih lijekova, alkohola,
  • trudnoća, kao i određene bolesti kao na primjer: šećerna bolest tipa 2, bolesti štitnjače ili neke autoimune bolesti.

Prevencija i samoliječenje hiperlipidemija

Dobre su vijesti da na mnoge čimbenike rizika koji doprinose povišenom kolesterolu i povišenoj razini triglicerida možete sami utjecati.

Preporuka je:

  • gubitak suvišnih kilograma,
  • prestanak pušenja,
  • umjerena konzumacija alkohola,
  • redovita fizičku aktivnost od barem 30 minuta dnevno i
  • izbalansirana prehrana. 

Ove preporuke se smatraju nužnima kako u prevenciji tako i u (samo)liječenju. U konačnici, potrebno bi bilo razmotriti trajnu promjenu životnih navika koje povoljno utječu na zdravlje i koje osoba može i želi izvršavati.

Posebno je važno korigirati prehrambene navike. Poželjno je uzimati što više voća i povrća, vlaknaste hrane, ribe i peradi te hranu kuhati, pripremati na roštilju ili u posuđu koje ne zahtijeva primjenu puno masnoće. 

Nasuprot tome, valja izbjegavati masnu, prženu i pohanu hranu, punomasne mliječne proizvode, više od četiri jaja tjedno, proizvode od bijelog brašna, kolače, komercijalno proizvedene kekse i slatkiše itd.

Kolesterol i zdrava prehrana
Foto; Freepik

Crvena riža

Kod osoba koje imaju povišen kolesterol (hiperkolesterolemiju), uz promjenu životnog stila i prehrambenih navika, možemo preporučiti i dodatke prehrani koji sadrže crvenu rižu. Crvena riža nastaje fermentacijom obične riže pomoću gljivica Monascus purpureus

Mnoge studije su dokazale kako crvena riža povoljno utječe na smanjenje ukupnog kolesterola, kao i „lošeg” LDL-kolesterola. Crvena riža sadrži mnoge aktivne sastojke, među kojima je najznačajniji monakolin K koji blokira sintezu kolesterola u jetri. 

Preporučena dnevna doza iznosi 10 mg monakolina K i potrebno ga je uzimati navečer s obzirom na to da jetra proizvodi najviše kolesterola kasno poslijepodne i noću. Dobro je napomenuti kako je monakolin K identičan lovastatinu, lijeku koji se propisuje na liječnički recept osobama koje imaju povišen kolesterol. 

Zbog toga je potrebna konzultacija s liječnikom ili ljekarnikom prije početka korištenja preparata s ekstraktom crvene riže  koji će upozoriti na moguće nuspojave (bol u mišićima, povećanje jetrenih enzima itd.) i pratiti ukupno zdravstveno stanje. 

Omega-3 masne kiseline

Dugi niz godina, kod povišenih vrijednosti triglicerida, preporuka je korištenje dodataka prehrani s omega-3 masnim kiselinama. Omega-3 masne kiseline su dugolančane višestruko nezasićene masne kiseline koje se ne sintetiziraju u ljudskom organizmu te ih je potrebno dodatno unositi hranom i dodacima prehrani.  

Kolesterol i omega 3
Foto: Freepik

Kod povišenih vrijednosti triglicerida, preporučeni dnevni unos omega-3 masnih kiselina iznosi 3 grama. 

Važno je napomenuti kako još uvijek nema jakih znanstvenih dokaza o njihovom učinku na trigliceride, međutim u praksi je njihova upotreba česta. 

Posljednjim istraživanjima dokazano je da se smanjenjem ukupnog kolesterola za 10%, rizik od srčanih bolesti smanjuje za 50% tijekom idućih 5 godina života. Zbog toga je vrlo važno pridržavati se zdravih životnih navika i savjeta liječnika ili ljekarnika kod povišenih vrijednosti kolesterola.

Članak uređen:

Saznajte više o kolesterolu u sljedećim tekstovima:

Ocijenite članak

5 / 5   2

Foto: Pixabay

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Vezani pojmovi: kako smanjiti trigliceridi, 

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Kako smanjiti kolesterol?

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje

Trenutno nema komentara budite prvi i komentirajte članak.