Značaj uravnoteženog unosa masnoća u prehrani prije zime

Masti u prehrani

Jesen je doba godine kada naše tijelo prirodno gradi topao, izolacijski sloj masnoće ispod kože kako bi se zaštitilo od nadolazeće zime. 

Potreba tijela za mastima povećava naš apetit za masnom hranom, a to nije slučajno. 

U ayurvedi, jesen i rana zima su doba godine u kojima prevladava vata doša, a samim time i kvalitete suhoće, promjenjivosti i hladnoće. Kako bismo spriječili pretjeranu suhoću vata sezone, našem tijelu je potrebna topla hrana s pojačanim, ali uravnoteženim unosom zdravih masnoća. 

Povećana vata doša može donijeti razne probleme u našem organizmu poput dehidracije i suhoće u probavnom sustavu, zglobovima i kostima te vrtoglavicu, tjeskobu i gubitak težine. 

Prema ayurvedi, zdrave masnoće njeguju jetru, daju nam energiju, opuštaju um i stabiliziraju osjećaje što je za vata došu vrlo važno. Omogućuju lako uklanjanje otpadnih tvari, omekšavaju suha i tvrda tkiva, podmazuju zglobove i povećavaju njihovu čvrstoću. 

Tri načina upotrebe masnoća u ayurvedi

Masnoće se koriste u raznim ayurvedskim tretmanima za obnavljanje snage i jačanje organizma.

U terapijama Panchakarme upotrebljavaju se visokokvalitetna organska ulja, sama ili u kombinaciji s ljekovitim biljem, za pročišćavanje i pomlađivanje tijela.

  1. Redovna masaža tijela biljnim uljem spriječava prerano starenje, smanjuje stres i napetost te blagotvorno djeluje na opuštanje cijelog tijela, naročito živčanog sustava. Uljna masaža daje elastičnost te zdrav i blistav sjaj koži, a također povoljno djeluje na tonus mišića.
  2. Oralna upotreba ulja postupak je koji se također koristi u terapijama čišćenja (Panchakarma) kako bi se omekšali i izvukli toksini iz dubinskih, perifernih tkiva. Redovito korištenje 1 čajne žličice gheeja uz obroke pomaže u izgradnji vitalne energije (ojasa), zdrave težine i snage. 
  3. Matra Basti (klizma) se smatra ključnim tretmanom ayurvedske terapije jer izvlači nečistoće ne samo iz crijeva nego iz čitavog tijela. Njega i čišćenje crijeva sa sezamovim uljem smiruje bolne i otečene zglobove te pomaže kod napetosti u vratu i leđima. Pomlađuje se cijeli organizam i podiže imunitet.

Kako najlakše koristiti uravnoteženu prehranu mastima?

Masti tijekom jeseni
Foto: Unsplash

U kasnu jesen i na početku zime koristite namirnice koje su masne, zagrijavajuće i teške, kao suprotnost suhoj, laganoj i hladnoj vata doši. 

Masna hrana je uglavnom blaga po svojoj prirodi, a prema ayurvedskoj preporuci jedna od najboljih masti za njegu Vašeg tijela u jesen i zimu je ghee

Ghee je važan lijek za izgradnju snage jer je to mast koja je najlakša za probavni sustav. Odličan je tonik za jetru i reproduktivne organe, podupire snagu mišića te pobljšava metabolizam masti.

Ghee možete koristiti u kuhanju, namazanog na tostu ili dodanog u jutarnju kašu i variva.

Kokosov maslac je vrlo koristan za održavanje zdrave peristaltike crijeva, za lijepu i nahranjenu kožu te protiv bolnih, upaljenih zglobova. Smiruje živčani sustav te vraća tijelu snagu i vitalnost.

Konzumirajte 1 čajnu žličicu kokosovog ulja dnevno, jednako kao i ghee maslo ili ga pomiješajte s medom kako biste dobili vrlo ukusan i hranjiv desert. 

Za optimalno zdravlje, upotrebljavajte ulja koja odgovaraju Vašoj tjelesnoj konstituciji (doši).

Najbolja ulja za vata došu su ghee, sezamovo, suncokretovo i  maslinovo ulje, za pitta došu ulje suncokreta, kokosov maslac i ghee, a za kapha došu ulje kukuruza, maslina, šafrana i gorušice.

Jesen i rana zima su idealno vrijeme da prehranu obogatite mekim sirevima poput finog kozjeg ili ovčjeg sira, domaćeg jogurta, prokuhanog kravljeg (ili bademovog) mlijeka s cimetom koji je pravi tonik za vata došu. Jedite topla, hranjiva variva i juhe obogaćene ghee maslom.

Uživajte u jogi i redovitim, laganim šetnjama od 20 minuta kako biste potaknuli metabolizam masti. Koristite tehnike disanja poput pranayame jer će Vam pomoći u jačanju imuniteta i cjelokupnog organizma prije nego nastupi duga i hladna zima.

Kad slušamo ritam sezonskih promjena, život postaje jednostavniji, kvalitetniji i skladniji.

Članak uređen:

Saznajte više o mastima u sljedećim tekstovima:

Ocjenite članak

5 / 5   1

Foto: Pexels

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Značaj uravnoteženog unosa masnoća u prehrani prije zime

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje
  1. Suncekretovo ulje je od vecine biljnih ulja najnezdravije, a trosi se u Hrvatskoj najvise. Ima previse nezdravih omega-3 kiselina a premalo zdravih omega-3 kiselina. Odnos je priblizno 20:1. Zdravi odnos omega6 : omega3 kiselina u prehrani trebao bi biti (3-6):1. U maslinovom ulju je srednji odnos 5:1, a u repicinom ulju 3:1. Na zalost repicinog ulja gotovo nema u nasim trgovinama, a ako se i pojavi negdje skoro je 2 puta skuplje, U Njemackoj je cijana repicinog i suncekretovog ulja skoro ista, tako da se tamo repicino ulje vise koristi nego suncokretovo.
    Zbog toga ne razumijem autora clanka da preporucuje suncekretovo ulje.