Zašto izbjegavati margarin u prehrani?

margarin

Trans masnoće nastaju procesom hirdogenizacije nezasićenih biljnih ulja (poput sojinog ili suncokretovog), prilikom kojeg biljna ulja u tekućem stanju prelaze u čvrsto stanje (na primjer, od tekućeg suncokretovog ulja procesom hidrogenizacije dobija se čvrsti margarin).

Proces hidrogenizacije popularna je industrijska metoda, kojom se podržava trajnost biljnih ulja na policama i poboljšava okus jelima, te je financijski isplativ (mnogo je jeftinije prozivesti margarin od maslaca).

Najpopularniji proizvod koji nastaje procesom hidrogenizacije je margarin, koji je postao masovno popularan zahvaljujući reklamnim kampanjama koje su promovirale “zdravu zamjenu za maslac” bez kolesterola.

Iako je točno da margarin ne sadrži kolesterol, trans masti dobivene procesom hidrogenizacije biljnih ulja kriju dodatne opasnosti (“Dietary Guidelines for Americans 2010”, issued by American Department of Agriculture and American Department of Health and Human Services):

  • Zbog prelaska biljnih ulja u čvrsto stanje, količina zasićenih masnih kiselina se povećava. Zasićene masne kiseline (poznate i kao “loše” masnoće) povećavaju nivo LDL (lošeg) kolesterola u krvi, te ih je poželjno izbjegavati. Za primjer, kukuruzno ulje sadrži 7% zasićenih masnih kiselina, dok margarin od kukuruznog ulja sadrži 17% zasićenih masnih kiselina!
  • Prilikom procesa hidrogenizacije određeni postotak masti prelazi u oblik trans-masti, koje dokazano povećavaju rizik od nastanka kardiovaskularnih bolesti.

Konzumiranje trans masti:

  • povećava nivo LDL (lošeg) kolesterola i smanjuje nivo HDL (dobrog) kolesterola
  • uzrokuje nastanak upalnih procesa
  • povećava rizik od obolijevanja od kardiovaskularnih bolesti

Hidrogenizirane biljne masti su prisutne u većini grickalica (snack-ova), kolača i pecivima koja sadrže margarin ili biljno maslo. Budući da se danas u većini pekarnica i slastičarni kolači i peciva pripremaju sa margarinom, kao i industrijske grickalice, keksi i slatkiši, većina ljudi konzumira trans masti svakodnevno.

Budući da se većina industrijskih namirnica proizvodi upravo sa hidrogeniziranim biljnim uljima, jedini način da se unos ovih masnoća smanji je da se konzumira što više domaće, svježe kuhane hrane, pripremljene na biljnim uljima poput maslinovog ili suncokretovog.

Ukoliko volite grickalice i kekse, napravite ih sami, ili ih zamijenite suhim voćem, sušenom jabukom, orašatim plodovima te voćnom salatom. Ukoliko je moguće, pravite kruh, kolače i peciva iz domaće radinosti (bez margarina) i izbjegavajte lisnata peciva iz pekarni i gotova lisnata tijesta.

Prilikom kupovine pročitajte listu sastojaka i obratite pažnju na postotak hidrogeniziranih biljnih masti.

Članak uređen:

Ocjenite članak

5 / 5   1

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Zašto izbjegavati margarin u prehrani?

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje

Trenutno nema komentara budite prvi i komentirajte članak.