Prekomjerna tjelesna težina kod djece – problem na koji se kasno reagira

Zdrava hrana

Prekomjerna tjelesna težina ili pretilost kod djece danas je veliki problem. Roditelji ne pridaju veliku važnost pravilnoj prehrani svoje djece dok se ne pojave posljedice. Nažalost, ova posljedica nije ograničena samo na prekomjernu težinu, što narušava skladan fizički izgled. Estetski kriterij samo je jedan od razloga za reagiranje, ali postoji nešto puno važnije – zdravlje.

Medicinska praksa, kao i brojna istraživanja, pokazuju da se velik broj pretile djece suočava s ozbiljnim zdravstvenim problemima. Neki od njih su poremećaji metabolizma, rasta, spavanja, spolnog razvoja, dijabetesa, tjeskobe, depresije. Istodobno, pretila djeca imaju veću tendenciju bolestima srca, jetre, raka i moždanog udara.

Dragi roditelji, ovo je samo dio posljedica koje se mogu dogoditi u tijelu vašeg djeteta ako je sklono pretilosti. Zbog toga je važno reagirati na vrijeme.

Pravilna prehrana se stvara od prvih zalogaja

U prvim mjesecima dojenje (majčino mlijeko) ili adaptirana mliječna formula je jedini i najvažniji dječji obrok. Međutim, kako dojenče raste, tako rastu i njegove potrebe. To znači da je razvoj djetetovog probavnog i živčano-mišićnog sustava dosegao određenu razinu i postupno prelazi na čvršću hranu. Taj se postupak odvija postupno i pažljivo, pravilnim odabirom namirnica i kontrolom kako beba reagira na njih.

Zdrava hrana
Foto: Unsplash

Kašice, mješavina miješanog voća ili povrća, zobene pahuljice za bebe, meso, juhe, voćni kompoti i sokovi prvi su čvrsti obroci. Također je važno da obroci budu uvijek svježi, u određeno vrijeme i ograničeni. Roditelji čine veliku pogrešku kada tjeraju svoju bebu da jede cijeli obrok ili kada ga intenzivno hrane onim što najviše jede.

Dakle, o roditeljima ovisi hoće li beba započeti zdrav život.

Razvoj djeteta i pravilna prehrana

Zdrava prehrana ključni je uvjet za pravilan rast i razvoj djece. To je najvažnije u tom razdoblju, jer omogućuje mozgu, kostima i drugim organima da ostvare svoj puni potencijal. Ima velik udio u emocionalnom, mentalnom i socijalnom razvoju djeteta. To znači da je pravilna prehrana povezana s razinom energije djece, njihovim raspoloženjima, društvenosti, koncentracijom, uspjehom u školi.

Zdrava prehrana u tom razdoblju znači da dijete jede iz svake skupine hrane ono što je najpotrebnije:

  1. Jaja – značajan izvor željeza, folata i ostalih vitamina B skupine, vitamina A, E, cinka, fosfora, antioksidansa. Bjelanjci sadrže sve potrebne proteine, dok su žumanjci izvor esencijalnih masnih kiselina. Jaja imaju značajan utjecaj na rast i razvoj središnjeg živčanog sustava.
  2. Mlijeko i mliječni proizvodi – ključna hrana za dječju prehranu jer je najveći izvor kalcija potrebnog za razvoj kostiju i koštanog sustava.
  3. Pileće meso – izvrstan je izvor cjelovitih proteina, kalcija, fosfora, željeza.
  4. Riba – hranjiva i najuravnoteženija hrana; bogata je kalcijem i svim potrebnim vitaminima i mineralima. Sadrži najmanji postotak masti i kolesterola iz ostalih vrsta mesa.
  5. Žitarice – sadrže vitamin B i folnu kiselinu, važne za strukturu mišića. U zdravoj prehrani inzistira se na konzumiranju cjelovitih žitarica, dok se rafinirane žitarice ne preporučuju jer su u procesu obrade izgubile svoje važne hranjive sastojke.
  6. Voće i povrće – glavni su izvor vitamina i minerala koji su djeci neophodni za rast i razvoj. Vlakna iz voća i povrća reguliraju probavu i probavni sustav.

Budući da različita hrana ima različite mješavine hranjivih sastojaka, neophodna je raznolikost.

Recite „stop” slatkišima i grickalicama

Slatkiši
Foto: Unsplash

Činjenica je da djeca vole slatkiše i grickalice, kao i to da često pretjeruju. Možemo reći da su za to krivi roditelji jer su šećer u prehranu svog djeteta uveli rano dok je još bilo dijete. Naime, mame i tate slatkiše često koriste kao nagradu za dobro ponašanje. Štoviše, ako imaju naviku jesti nešto slatko nakon ručka, svjesno ili nesvjesno to prenose djetetu. To stvara loše navike koje je kasnije teško iskorijeniti.

Mala je šansa da će djeca zauvijek izbaciti slatkiše i grickalice iz prehrane. Tada je rješenje svesti ih na minimum. Također postoji mogućnost pronalaska zamjene za njih u obliku voća i integralnih proizvoda. Roditelji ovdje moraju igrati ključnu ulogu. Ne samo da moraju biti strogi, već i dijelom moraju dati dobar primjer djetetu.

Adolescenti i pretilost

Dječja pretilost se javlja u ranijoj dobi, ali problemi koje ona stvara nastavljaju se i kasnije. Pretilost može biti velik problem u adolescenciji. To je prijelazno razdoblje u ljudskom životu, odnosno vrijeme kada dijete postupno postaje odrasla osoba. Adolescenciju obilježava razvoj intelektualne, socijalne, emocionalne i spolne zrelosti, a pretilost može utjecati na svaku od njih.

Problemi koji se mogu pojaviti kod pretilih adolescenata u tom razdoblju su: smanjeni hormon rasta i usporeni rad hormona štitnjače, usporena spolna zrelost, rani menstrualni ciklusi kod djevojčica, loša koncentracija, anksioznost i socijalna udaljenost.

Kako spriječiti pretilost kod djece?

Postoji nekoliko jednostavnih načina prevencije pretilosti kod djece, a oni su preporuka svim roditeljima:

  1. Pravilan odabir hrane.
  2. Ograničeni obroci (3 obroka i 2 međuobroka).
  3. Jedite svaki obrok u određeno vrijeme.
  4. Kuhana i pečena hrana umjesto pržene.
  5. Ne poslužujte velike porcije.
  6. Ne prisiljavajte dijete da jede sve s tanjura.
  7. Pravilno i sporo žvakanje hrane.
  8. Veći unos tekućine (voda, ne sokovi).
  9. Slatkiši nisu nagrada.
  10. Tjelesna aktivnost je vrlo važna.

Članak uređen:

Ocijenite članak

0 / 5   0

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu

Vaši komentari

Komentare nagrađujemo.

Prekomjerna tjelesna težina kod djece – problem na koji se kasno reagira

Želimo vas motivirati da svojim znanjem i iskustvom doprinesete cjelovitosti sadržaja na portalu.

Aktivne komentatore koji se trude doprinijeti nagrađujemo.

Svaki mjesec biramo najzaslužnijeg komentatora. Najboljem komentatoru mjeseca poslat ćemo obavijest e-mailom. Ukoliko u roku 8 dana ne primimo povratni odgovor, izabrat ćemo novog komentatora mjeseca i dodijeliti mu/joj nagradu. Nagradu smo u mogućnosti poslati samo punoljetnim osobama na adresu u Republici Hrvatskoj.

Što je poželjno:

  • komentar u kojima su iznesene korisne informacije koje nadopunjuju članak
  • komentar u kojima se dijeli vlastito iskustvo koje može biti korisno drugima
  • komentar je odgovor na pitanje postavljeno od drugog čitatelja ili postavljeno vlastito pitanje

Trenutno nema komentara budite prvi i komentirajte članak.